Motocykle

W związku z tym, że bez poniższych motocykli nie byłoby ani tego bloga ani tym bardziej opisanych na nim podróży, uznałem że powinienem napisać coś więcej o sprzętach które woziły mnie przez ostatnie trzy sezony bo tyle jak na razie trwa moja przygoda z motocyklami.
Zatem poniżej przedstawiam chronologicznie opisy motocykli, które miałem okazję posiadać.

Na pierwszy ogień HONDA NTV 650 REVERE:


Dane techniczne:
- Rok produkcji 1992
- Kategoria Szosowo-turystyczny 
- Pojemność skokowa 647 ccm
- Typ silnika V2
- Ilość suwów 4
- Moc maksymalna 60.00 KM (43.8 kW)) przy 7500 RPM
- Stopień sprężania 9.2:1
- Średnica cylindra x skok tłoka 79.0 x 66.0 mm
- Liczba zaworów na cylinder 3
- Układ rozrządu OHC
- System chłodzenia Ciecz
- Skrzynia biegów 5 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu Shaft drive (cardan)
- Waga motocykla gotowego do jazdy 208.0 kg (458.6 pounds)
- Opona przednia 110/80-17
- Opona tylna 150/70-17
- Hamulec przedni Jednotarczowy
- Hamulec tylni Jednotarczowy
- Pojemność zbiornika paliwa 19.0 litrów
 "Reverkę" posiadałem przez dwa sezony. Nie zrobiłem nią dużych przebiegów jednak to na niej nabrałem ogłady i uczyłem się tak na prawdę jeździć. Na niej też pojechałem na swoją pierwszą wycieczkę motocyklową na mazury.
Uważam, że ten model Hondy to naprawdę wspaniały sprzęt. Posiada niemal wszystkie cechy jakie cenię sobie w motocyklach- silnik w układzie V, napęd za pośrednictwem wału, niskie spalanie, a przy tym jest to sprzęt bezawaryjny i dający mnóstwo radości z jazdy. Gdyby silnik był mocniejszy i byłaby to wersja z pełnymi owiewkami, pewnie miałbym ją do dzisiaj.



Kolejny motocykl to HONDA VFR 750 RC36II:


Dane techniczne:
- Model Honda VFR 750 F
- Rok 1995
- Kategoria Sportowo turystyczny
- Pojemność skokowa 748 ccm
- Typ silnika V4
- Ilość suwów 4
- Moc maksymalna 100.00 KM (73.0 kW)) przy 10000 RPM
- Maksymalny moment obrotowy 72.60 Nm (7.4 kgf-m or 53.5 ft.lbs) przy 8000 RPM
- Liczba zaworów na cylinder 4
- Rozruch Elektryczny
- Skrzynia biegów 6 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu Łańcuch
- Waga na sucho 209 kg
- Wysokość siodła 800 mm
- Hamulec przedni Dwutarczowy
- Hamulec tylni Jednotarczowy
- Stosunek mocy do masy 0.4785 HP/kg

Ten sprzęt kupiłem w lutym 2012 roku. Niedługo po zakupie nastąpiło rozczarowanie ponieważ motocykl musiał mieć dość bogatą historię. Prawdopodobnie zaliczył dzwona i ktoś go dosyć niechlujnie poskładał. Mimo to, motocykl udało się dość szybko doprowadzić do stanu, który pozwalał na bezpieczną jazdę. Samo VFR jako motocykl wydaje mi się być stworzone właśnie dla mnie. Świetna dynamika, elastyczność i ogólna charakterystyka silnika V4 daje mnóstwo radości z jazdy. Do tego wygodna pozycja i niezła ochrona przed wiatrem (tylko w przypadku podwyższonej, turystycznej szyby). Nie można oczywiście pominąć dźwięku jej silnika, który jest po prostu muzyką dla uszu. Ten motocykl świetnie nadaje się do turystyki- zarówno bliskiej jak i dalszej. Mimo wszelkich zalet tego modelu Hondy, sprzedałem ją w drugiej połowie sezonu z nadzieją, że jej miejsce zajmie nowszy model VFR. 




Trochę z innej beczki- YAMAHA XTZ 660 TENERE:


Dane techniczne:
- Model Yamaha XTZ 660 Ténéré
- Rok 1992
- Kategoria Enduro / offroad
- Pojemność skokowa 659 ccm
- Typ silnika Jednocylindrowy
- Ilość suwów 4
- Moc maksymalna 48.00 KM (35.0 kW)) przy 6250 RPM
- Stopień sprężania 9.2:1
- Średnica cylindra x skok tłoka 100.0 x 84.0 mm
- Liczba zaworów na cylinder 5
- Układ rozrządu OHC
- System chłodzenia Ciecz
- Skrzynia biegów 5 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu Łańcuch
- Waga motocykla gotowego do jazdy 202.0 kg (445.3 pounds)
- Opona przednia 90/90-21
- Opona tylna 120/90-17
- Hamulec przedni Jednotarczowy
- Hamulec tylni Jednotarczowy
- Prędkość maksymalna 158.0 km/h (98.2 mph)
- Pojemność zbiornika paliwa 20.0 litrów

Yamahę kupiłem późną wiosną 2012 trochę pod wpływem impulsu. Z jednej strony wiedziałem, że czeka mnie weekendowy offroad'owy wyjazd, na który chciałem mieć czym pojechać i się pobawić, z drugiej wciąż marzy mi się aby mieć przynajmniej dwa motocykle- jeden szosowy, drugi terenowy. Kupując ją jednak od razu wiedziałem, że nie zostanie u mnie na długo. Sprzęt był w kiepskim stanie, z silnika na niskich obrotach dochodził podejrzany łomot a i wizualnie przydałoby mu się sporo troski. Zachęciła mnie jednak cena i to ona zdecydowała o nabyciu Teresy. Tenerkę uważam za całkiem udane turystyczne enduro, z resztą w opinii tej nie jestem odosobniony. Motocykl ten całkiem dobrze sprawuje się na szutrach, w lasach i lekkim terenie (mi w tej kwestii nie potrzeba nic więcej) oraz pozwala na w miarę swobodne podróżowanie drogami asfaltowymi (choć tutaj akurat trochę brakuje mu mocy). Ze względu na stan tego egzemplarza, zgodnie z założeniami rozstaliśmy się po zakończonym sezonie i Teresa trafiła do nowego właściciela. Utwierdziła mnie jednak w moim marzeniu o turystycznym enduro. Kiedyś mam nadzieję, że uda się je spełnić i kto wie, być może wtedy też będzie to Yamaha (choć chyba raczej Super Tenere, która mimo że cięższa to jednak znacznie mocniejsza i bardziej dynamiczna).
 



Upragniona HONDA VFR 800 VTEC:


Dane technicznie:
- Model Honda VFR 800 VTEC
- Rok 2002
- Kategoria Sporowo turystyczny
- Pojemność skokowa 782 ccm
- Typ silnika V4
- Ilość suwów 4
- Moc maksymalna 109.00 KM (79.6 kW)) przy 10500 RPM
- Maksymalny moment obrotowy 80.00 Nm (8.2 kgf-m or 59.0 ft.lbs) przy 8750 RPM
- Średnica cylindra x skok tłoka 72.0 x 48.0 mm
- System chłodzenia Ciecz
- Skrzynia biegów 6 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu Łańcuch
- Waga na sucho 213 kg
- Wysokość siodła 805 mm
- Długość całkowita 2,120 mm
- Szerokość całkowita 735 mm
- Opona przednia 120/70-17
- Opona tylna 180/55-17
- Hamulec przedni Dwutarczowy
- Hamulec tylni Jednotarczowy
- Stosunek mocy do masy 0.5117 HP/kg
- Pojemność zbiornika paliwa 22.0 litry

Ten sprzęt, to poniekąd moje spełnienie marzeń. Honda VFR 800 V-Tec to naprawdę dobry sprzęt. W moim odczuciu świetnie łączy w sobie sportowe osiągi z komfortem, tak cennym w turystyce. Tym sprzętem przejechałem ok 15tys. kilometrów, a moje odczucia były następujące. 
Wady:
- dość spora masa wyczuwalna podczas jazdy po mieście (przy przeciskaniu się w korkach i manewrach przy małej prędkości), oraz przy jeździe na torze (Stary Kisielin)
- V-Tec, a dokładniej moment jego załączenia. Dla mnie nie stanowił problemu, ale wymaga przyzwyczajenia
Zalety:
- osiągi
- spalanie na poziomie 6,5l zarówno przy normalnej jeździe solo jak i przy dwóch osobach, trzech kufrach i 160km/h na autostradzie.
- bardzo stabilna w trakcie jazdy niezależnie czy solo czy z pasażerem
- dobra ochrona przed wiatrem (miałem akcesoryjną szybę MRA z regulowanym deflektorem)
- duża wygodna kanapa (choć w RC36II była wygodniejsza)
Podsumowując gdyby nie fakt, że mój egzemplarz pochodził z Anglii i był dość mocno zaśniedziały, byłby pewnie nadal u mnie. Po prostu po usterce (jedynej) polegającej na rozsypanej wiązce elektrycznej, bałem się że może posypać się coś jeszcze. A wtedy mogłoby się to wiązać ze sporymi kosztami. Tak czy inaczej był to z pewnością mój ulubiony motocykl. Mam też cichą nadzieję, że to nie koniec mojej przygody z VFR'kami.



 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz