W związku z tym, że bez poniższych motocykli nie byłoby ani tego bloga ani tym bardziej opisanych na nim podróży, uznałem że powinienem napisać coś więcej o sprzętach które woziły mnie przez ostatnie trzy sezony bo tyle jak na razie trwa moja przygoda z motocyklami.
Zatem poniżej przedstawiam chronologicznie opisy motocykli, które miałem okazję posiadać.
Na pierwszy ogień HONDA NTV 650 REVERE:
Dane techniczne:
- Rok
produkcji 1992
- Kategoria
Szosowo-turystyczny
- Pojemność skokowa
647 ccm
- Typ silnika
V2
- Ilość suwów
4
- Moc maksymalna
60.00 KM (43.8 kW)) przy 7500 RPM
- Stopień sprężania
9.2:1
- Średnica cylindra x skok tłoka
79.0 x 66.0 mm
- Liczba zaworów na cylinder
3
- Układ rozrządu
OHC
- System chłodzenia
Ciecz
- Skrzynia biegów
5 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu
Shaft drive (cardan)
- Waga motocykla gotowego do jazdy
208.0 kg (458.6 pounds)
- Opona przednia
110/80-17
- Opona tylna
150/70-17
- Hamulec przedni
Jednotarczowy
- Hamulec tylni
Jednotarczowy
- Pojemność zbiornika paliwa
19.0 litrów
"Reverkę" posiadałem przez dwa sezony. Nie zrobiłem nią dużych przebiegów jednak to na niej nabrałem ogłady i uczyłem się tak na prawdę jeździć. Na niej też pojechałem na swoją pierwszą wycieczkę motocyklową na mazury.
Uważam, że ten model Hondy to naprawdę wspaniały sprzęt. Posiada niemal wszystkie cechy jakie cenię sobie w motocyklach- silnik w układzie V, napęd za pośrednictwem wału, niskie spalanie, a przy tym jest to sprzęt bezawaryjny i dający mnóstwo radości z jazdy. Gdyby silnik był mocniejszy i byłaby to wersja z pełnymi owiewkami, pewnie miałbym ją do dzisiaj.
Kolejny motocykl to HONDA VFR 750 RC36II:
Dane techniczne:
- Model
Honda VFR 750 F
- Rok
1995
- Kategoria
Sportowo turystyczny
- Pojemność skokowa
748 ccm
- Typ silnika
V4
- Ilość suwów
4
- Moc maksymalna
100.00 KM (73.0 kW)) przy 10000 RPM
- Maksymalny moment obrotowy
72.60 Nm (7.4 kgf-m or 53.5 ft.lbs) przy 8000 RPM
- Liczba zaworów na cylinder
4
- Rozruch
Elektryczny
- Skrzynia biegów
6 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu
Łańcuch
- Waga na sucho
209 kg
- Wysokość siodła
800 mm
- Hamulec przedni
Dwutarczowy
- Hamulec tylni
Jednotarczowy
- Stosunek mocy do masy
0.4785 HP/kg
Ten sprzęt kupiłem w lutym 2012 roku. Niedługo po zakupie nastąpiło rozczarowanie ponieważ motocykl musiał mieć dość bogatą historię. Prawdopodobnie zaliczył dzwona i ktoś go dosyć niechlujnie poskładał. Mimo to, motocykl udało się dość szybko doprowadzić do stanu, który pozwalał na bezpieczną jazdę. Samo VFR jako motocykl wydaje mi się być stworzone właśnie dla mnie. Świetna dynamika, elastyczność i ogólna charakterystyka silnika V4 daje mnóstwo radości z jazdy. Do tego wygodna pozycja i niezła ochrona przed wiatrem (tylko w przypadku podwyższonej, turystycznej szyby). Nie można oczywiście pominąć dźwięku jej silnika, który jest po prostu muzyką dla uszu. Ten motocykl świetnie nadaje się do turystyki- zarówno bliskiej jak i dalszej. Mimo wszelkich zalet tego modelu Hondy, sprzedałem ją w drugiej połowie sezonu z nadzieją, że jej miejsce zajmie nowszy model VFR.
Trochę z innej beczki- YAMAHA XTZ 660 TENERE:
Dane techniczne:
- Model
Yamaha XTZ 660 Ténéré
- Rok
1992
- Kategoria
Enduro / offroad
- Pojemność skokowa
659 ccm
- Typ silnika
Jednocylindrowy
- Ilość suwów
4
- Moc maksymalna
48.00 KM (35.0 kW)) przy 6250 RPM
- Stopień sprężania
9.2:1
- Średnica cylindra x skok tłoka
100.0 x 84.0 mm
- Liczba zaworów na cylinder
5
- Układ rozrządu
OHC
- System chłodzenia
Ciecz
- Skrzynia biegów
5 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu
Łańcuch
- Waga motocykla gotowego do jazdy
202.0 kg (445.3 pounds)
- Opona przednia
90/90-21
- Opona tylna
120/90-17
- Hamulec przedni
Jednotarczowy
- Hamulec tylni
Jednotarczowy
- Prędkość maksymalna
158.0 km/h (98.2 mph)
- Pojemność zbiornika paliwa
20.0 litrów
Yamahę kupiłem późną wiosną 2012 trochę pod wpływem impulsu. Z jednej strony wiedziałem, że czeka mnie weekendowy offroad'owy wyjazd, na który chciałem mieć czym pojechać i się pobawić, z drugiej wciąż marzy mi się aby mieć przynajmniej dwa motocykle- jeden szosowy, drugi terenowy. Kupując ją jednak od razu wiedziałem, że nie zostanie u mnie na długo. Sprzęt był w kiepskim stanie, z silnika na niskich obrotach dochodził podejrzany łomot a i wizualnie przydałoby mu się sporo troski. Zachęciła mnie jednak cena i to ona zdecydowała o nabyciu Teresy. Tenerkę uważam za całkiem udane turystyczne enduro, z resztą w opinii tej nie jestem odosobniony. Motocykl ten całkiem dobrze sprawuje się na szutrach, w lasach i lekkim terenie (mi w tej kwestii nie potrzeba nic więcej) oraz pozwala na w miarę swobodne podróżowanie drogami asfaltowymi (choć tutaj akurat trochę brakuje mu mocy). Ze względu na stan tego egzemplarza, zgodnie z założeniami rozstaliśmy się po zakończonym sezonie i Teresa trafiła do nowego właściciela. Utwierdziła mnie jednak w moim marzeniu o turystycznym enduro. Kiedyś mam nadzieję, że uda się je spełnić i kto wie, być może wtedy też będzie to Yamaha (choć chyba raczej Super Tenere, która mimo że cięższa to jednak znacznie mocniejsza i bardziej dynamiczna).
Upragniona HONDA VFR 800 VTEC:
Dane technicznie:
- Model
Honda VFR 800 VTEC
- Rok
2002
- Kategoria
Sporowo turystyczny
- Pojemność skokowa
782 ccm
- Typ silnika
V4
- Ilość suwów
4
- Moc maksymalna
109.00 KM (79.6 kW)) przy 10500 RPM
- Maksymalny moment obrotowy
80.00 Nm (8.2 kgf-m or 59.0 ft.lbs) przy 8750 RPM
- Średnica cylindra x skok tłoka
72.0 x 48.0 mm
- System chłodzenia
Ciecz
- Skrzynia biegów
6 biegowa
- Wtórne przeniesienie napędu
Łańcuch
- Waga na sucho
213 kg
- Wysokość siodła
805 mm
- Długość całkowita
2,120 mm
- Szerokość całkowita
735 mm
- Opona przednia
120/70-17
- Opona tylna
180/55-17
- Hamulec przedni
Dwutarczowy
- Hamulec tylni
Jednotarczowy
- Stosunek mocy do masy
0.5117 HP/kg
- Pojemność zbiornika paliwa
22.0 litry
Ten sprzęt, to poniekąd moje spełnienie marzeń. Honda VFR 800 V-Tec to naprawdę dobry sprzęt. W moim odczuciu świetnie łączy w sobie sportowe osiągi z komfortem, tak cennym w turystyce. Tym sprzętem przejechałem ok 15tys. kilometrów, a moje odczucia były następujące.
Wady:
- dość spora masa wyczuwalna podczas jazdy po mieście (przy przeciskaniu się w korkach i manewrach przy małej prędkości), oraz przy jeździe na torze (Stary Kisielin)
- V-Tec, a dokładniej moment jego załączenia. Dla mnie nie stanowił problemu, ale wymaga przyzwyczajenia
Zalety:
- osiągi
- spalanie na poziomie 6,5l zarówno przy normalnej jeździe solo jak i przy dwóch osobach, trzech kufrach i 160km/h na autostradzie.
- bardzo stabilna w trakcie jazdy niezależnie czy solo czy z pasażerem
- dobra ochrona przed wiatrem (miałem akcesoryjną szybę MRA z regulowanym deflektorem)
- duża wygodna kanapa (choć w RC36II była wygodniejsza)
Podsumowując gdyby nie fakt, że mój egzemplarz pochodził z Anglii i był dość mocno zaśniedziały, byłby pewnie nadal u mnie. Po prostu po usterce (jedynej) polegającej na rozsypanej wiązce elektrycznej, bałem się że może posypać się coś jeszcze. A wtedy mogłoby się to wiązać ze sporymi kosztami. Tak czy inaczej był to z pewnością mój ulubiony motocykl. Mam też cichą nadzieję, że to nie koniec mojej przygody z VFR'kami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz